2020-04-23

Enligt Trafikverkets basprognos kommer transportarbeten att öka med 64 % fram till år 2040, varav sjöfarten förväntas fördubblas. För att möta framtida behov av kapacitet och modern infrastruktur investerar Delta Terminal ytterligare i Söråkers hamn genom att bygga en ny kaj. Redan 2013 var Timrå kommun framsynt och genomförde tillsammans med Länsstyrelsen muddring av inseglingsrännan samt delar av hamnbassängen. Ett gott samarbete som lade grunden för framtida investeringar.

Delta Terminal växer med marknaden och anpassar sig ständigt efter kundernas behov. Sjöfarten är en viktig del i vår verksamhet och vi ser behovet hos våra kunder att öka fartygslasterna från idag maximalt 5000 ton till drygt 7000 ton. Därför satsar vi på en ny kaj i Söråker med byggstart i september och färdig att ta i drift i mitten av januari, 2021. Vi har ett fantastiskt läge i en expansiv region, i en kommun med ett av Norrlands bästa företagsklimat. Vi har därmed de bästa förutsättningarna för att växa och utveckla nya hållbara affärer samt skapa fler arbetstillfällen.

Johan Stén, VD Delta Terminal AB

Delta Terminal, som är en del av Sundfraktgruppen, är med sin infrastruktur som består av hamn, järnväg och stora terminaler i ett geografiskt bra läge oerhört strategiskt viktiga. Under de senaste åren har Delta Terminal genomfört ett antal investeringar för att bygga en attraktiv och konkurrenskraftig infrastruktur genom bland annat utökning av terminal och lagerytor samt tillgång till järnvägsnätet.

Genom framtidssatsningen kommer Sundfraktgruppen i större utsträckning kunna möta transportköparnas behov av helhetslösningar och bredare logistikkompetens. Investeringen utvecklar och vårdar utbudet av multilogistiska kompetenser där helheten går före delarna.

Kajen i Söråker kommer byggas ut med 9 x 80 meter, erosionsskydd kommer kompletteras på befintlig kaj och en tunglyftsplatta kommer tillsättas anpassad för en 500 tons mobilkran. Genom den nya kajkonstruktionen kommer Delta Terminal kunna ta emot fartyg med fartygsdjup på 7 meter jämförbart med dagens 5,7 meter och bibehålla fartygslängden om 115 meter. Investeringen är en del i Sundfraktgruppens viktiga miljöarbete då större tonnage kommer kunna fraktas per fartyg och därmed minskar utsläppen totalt sett per ton gods. Det möter Riksdagens beslut om klimatmålet för 2030 där växthusutsläppen ska minska med 70%.

För ombyggnationen har man kontrakterat PEAB Anläggning AB som tidigare utfört entreprenader på Delta Terminal med bra resultat.

Investeringen i en ny kaj är en långsiktig investering då vi tror på än större behov av intermodala transporter. Detta är också en viktig del i Sundfraktgruppens hållbarhetsarbete som bygger på att nyttja rätt resurser och rätt transportslag utifrån hur det kan skapa bäst värde. Även om det för närvarande är oroligt i världen på grund av Coronapandemin så är det viktigt att våga investera för framtiden. Investeringen skapar än större möjligheter till helhetslösningar och smartare logistikupplägg för våra kunder. I och med att vi bygger en ny kaj så kan vi både betjäna våra befintliga kunder på ett bättre sätt samtidigt som vi ökar möjligheterna för fler att nyttja våra helhetslösningar.

Markus Sundström, VD Sundfrakt AB

För mer information
Johan Stén, VD Delta Terminal AB 060-403 61, johan.sten@deltaterminal.se
Markus Sundström, VD Sundfrakt AB 060-180 181, markus.sundstrom@sundfrakt.se