Englunds Maskin AB – Roger ”Ragge” Englund
Hur har det fungerat för er i er vardag?
Jag tycker att det allt som allt var en positiv upplevelse att få testa eldrift i vår vardag. Det fungerade bra att lyfta av och på flaken även om det tog lite längre tid än normalt och förbrukade en hel del ström. När det kommer till körsättet så var det en stor utmaning att ställa om till ett mer energismart körsätt. Men då rätt körsätt gjorde det möjligt att ladda upp batteriet under körningen motiverades man snabbt till att köra mer effektivt. Precis som med vilket drivmedel som helst upplevde jag stor skillnad på om jag körde med tunga eller lätta lass. Jag vill tillägga att den var snabb som attan i stadstrafik och som sagt en mycket trevlig upplevelse att köra. En slutsats jag drog efter dessa dagar var att en bra planerad körning, där man har möjlighet att påverka och planera dagarna efter hur mycket tungt, lätt, uppför och nedför bidrar till att man säkert skulle få ut mer drifttimmar ur batteriet.
”Jag tyckte det var en väldigt positiv upplevelse att få prova eldrift i vårt dagliga arbete”
Roger Englund
Det bästa respektive mest utmanande?
Det bästa var helt klart körglädjen, man känner sig mycket mindre trött i elbilen än i en vanlig diesellastbil. Det sämsta var batteriet och det svåraste som jag ser det är att hitta kunder som är villiga att betala för ny teknik. Då bilarna/maskinerna blir väldigt mycket dyrare för dem att anlita.
Skulle du kunna tänka dig att investera i ny teknik så som en ellastbil?
Tanken på nyinvestering finns alltid, men det är den ekonomiska biten som är svårast med ny teknik då det inte finns några referenser att räkna mot.
Vad är dina förväntningar på Sundfrakt gällande ny teknik? (Investeringsstöd, omvärldsbevakning, utbildning, fler provkörningar)
Jag tycker ni sköter er fantastiskt när det gäller dessa bitarna!
Mats Sundqvist Transport AB – Mats Sundqvist
Hur har det fungerat för er i er vardag?
När det kommer till att lyfta av/på med en ellastbil upplever jag att hastigheten i samband med rangering/tippning är klart reducerad. Det är säkert en vanesak men ändock ett visst irritationsmoment. Initialt var det mycket nytt tänk kring körandet, men efter några dagar kommer du in i det förändrade körbeteendet. Jag skulle säga att min upplevelse rent generellt är att allt går långsammare men det är ingen större skillnad mot en diesellastbil mer än just hastigheten. Jag vill dock lyfta ljudnivån och komforten som något väldigt positivt med ellastbilen.
”Det absolut bästa var ljudnivån och komforten”
Mats Sundqvist
Hur har det varit att ladda istället för att tanka?
Med en så kallad snabbladdare som finns inne i stan så tar det cirka 1 minut per laddad procent, det vill säga att du på 30 minuters laddning får 30 % ytterligare i batterierna. Då räckvidden på batteriet kräver en laddning mitt på dagen så har jag absolut varit tvungen att planera mina rutter efter det.
Det bästa respektive mest utmanande med att köra ellastbil?
Den största fördelen är utan tvekan miljöpåverkan och utmaningen är tveklöst att få elen att räcka till. Det som påverkar investeringsviljan i denna teknik är som sagt räckvidden och effekten men självklart även beställarens förmåga/vilja att vara med på resan.
Vad är dina förväntningar på Sundfrakt gällande ny teknik? (Investeringsstöd, omvärldsbevakning, utbildning, fler provkörningar)
Omvärldsbevakningen sköts på ett föredömligt sätt och det är viktigt att man ser över möjligheter till t ex investeringsstöd eller liknande.